Cultural differences.. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu Cultural differences.. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu

Cultural differences..

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

15 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Hoi allemaal,

Zondagmiddag zijn we naar Kibera geweest. De grootste sloppenwijk van Afrika en ik geloof ook van de wereld. We hebben een aantal workshops gehad over Kibera in de eerste 10 weken van deze minor. We wouden dit toch met eigen ogen zien. Niet om aapjes te kijken. Maar echt om te kijken hoe deze mensen leven. Een aantal kinderen van onze school komen ook uit deze wijk. Kibera staat bekend om zijn slechte watervoorzieningen en erg slechte afvoer. Esther en ik hadden geen tassen bij ons, alleen een camera en een beetje geld in onze broekzakken. Samen met Lydia, Alice en Vincent zijn we de wijk ingegaan. Er moest wel een man mee voor de veiligheid. Gelukkig heb ik me geen moment onveilig gevoeld daar. Ik vond het wel heel indrukwekkend. Overal maar dan ook overal lag afval op de grond. Daar tussendoor lopen dan waterafvoerkanalen waar iedereen gewoon in kan stappen. Het is niet afgesloten en kinderen spelen er gewoon in. Wij zouden na 2 dagen daar leven echt ziek zijn geweest. Ik had gedacht dat ik echt in shock zou zijn, maar dit was niet het geval. Vond het wel heel indrukwekkend, misschien komt de shock later nog. Ik heb wel een aantal foto’s gemaakt omdat ik het toch wel belangrijk vond om te delen wat ik gezien heb.

Maandagochtend begon goed! Mrs. Azenga vond dat we wel wat meer werk konden doen. Hehe eindelijk iemand die wat imput geeft. Vorige week hebben we allemaal vaak aangegeven of we konden helpen. We kwamen met ideeën over hoe en wat maar we misten een beetje de hulp om onze plannen concreet te maken. Toch wel een beetje een cultuur verschil. Want achteraf horen we dat ze toch wel wat meer hulp willen. Maar dat hoort erbij. We gaan nu meer helpen met de kleine library en hadden met ons vieren al een heel plan bedacht. Tekenlessen, handenwassen en gymlessen. Ik had maandag ook wel een goed gevulde dag, heb 3 lessen gegeven. 2 Science lessen en heb een Engelse les van Mara overgenomen. s’Middags hadden we een dancing class. We dachten gewoon een privé les maar Geordias(de wiskunde leraar en dus nu ook onze dansleraar) had de hele school erbij betrokken. Echt super vet! Er waren 3 leerlingen die het ritme aangaven op de trommels en triangel. De oudste kinderen hebben een hele dansshow gegeven en de jongste kinderen stonden er allemaal in een cirkel om heen. Na het voorbeeld van hen moesten we zelf aan de bak. Eerst met de leerlingen erbij daarna onze verwachte privé les. Erg lachwekkend, maar het lukte aardig. Maar om je heupen te bewegen zonder je benen te bewegen, vonden we alle vier nogal lastig. Natuurlijk zijn er weer foto’s en filmpjes gemaakt en ze staan online..

Dinsdag kwamen we op school en bleken er ineens geen lessen te zijn. Ze hadden ’s ochtends besloten om alle klassen examens te geven. Een soort van tussentijdse cito toets voor alle klassen. We zijn dus de hele dag aan het nakijken geweest. Het viel best mee, maar op een gegeven moment viel de concentratie weg. Tussendoor hebben Esther en ik weer een Swahili les gehad. Dit keer hebben we de wilde dieren geleerd, wel leuk want dit weekend gaan we op Safari en nu zijn we dus in staat om de dieren in het Swahili te noemen. Om 4 uur zijn we met zijn vieren naar het Shalomhouse geweest, even chillen en weg van het nakijken. Want het is me toch chaotisch daar.. In de staff room liggen overal geschreven briefjes met antwoorden, sommige toetsen hebben antwoordlijsten en sommigen niet. Die moet je dan zelf maken. Ik voelde me soms heel dom dat ik antwoorden van science klas vier niet wist. Maar dat is toch wel een cultuur dingetje. Ik weet namelijk niks van de Keniaanse planten en middelen. Sommige vragen waren echt belachelijk maar goed.

Woensdagochtend begon niet zo goed. Er gebeurden zulke rare dingen zo nu en dan dat ik echt moet lachen hoe vreemd het is. In onze kamer was sinds zondag al geen water. Op zondag is dat normaal want de man die het water elke dag pompt werkt niet op zondag. Maar maandag en dinsdag hadden we nog steeds geen water. We hadden wat water gespaard in tankjes van 5 en 10 liter maar t vliegt er door heen. Je gebruikt toch meer water dan je denkt. Als je de wc doorspoelt gooi je zomaar 5 liter weg. Maar ja om het allemaal te laten liggen is ook weer zo vies. Dus na 3 keer naar het pompmannetje te zijn geweest, kwam er een beetje actie. Er zou om 10 uur een man komen om te checken wat er aan de hand was. Maar die kwam natuurlijk niet. Na veel ‘erom heen gedraai’ kwamen we erachter dat er geen loodgieter in de buurt was en dit tot twee dagen zou kunnen duren voordat er weer een loodgieter was. Esther en Lydia zijn hier de hele ochtend mee in de weer geweest maar woensdagmiddag toen we thuis kwamen hadden we water en waren we weer gelukkig! Er is ’s middags een loodgieter langs geweest toen wij op het Bella waren. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een koude douche!

Op school ging het ook niet helemaal zoals 'gepland". Er zouden weer normale lessen zijn vandaag maar toen ik om kwart over 11 het lokaal in liep zat mijn klas nog een toets te maken. Volgens de hoofdleraar waren er alleen toetsen voor Class 8 en niet meer voor de andere groepen. Maar er gaat zo nu en dan wat mis in de communicatie. De hoofdleraar heeft me nogmaals verteld dat er geen toetsen zijn vandaag en dat ik gewoon les kon geven. De klas vertelde me dat ze tot kwart voor 12 toets hadden. Toen de toets was afgelopen liep ik de klas in waar opeens de helft van de schoolbankjes weg waren. Toen ik mijn les daadwerkelijk begon(een half uur later) kwam er een timmerman de deur in mijn lokaal vervangen.. Heel handig allemaal. Het was gewoon allemaal zo gek. De leraren in de staffroom die gewoon doen alsof er niks aan de hand was en niemand die van elkaar weet wat er nou precies aan de hand is. We zijn even naar de Junction(winkelcentrum) gegaan en hebben spullen gekocht voor tekenlessen. Toen we weer terug kwamen leek alles weer back to normal en hebben we de kinderen meegenomen naar het sportveld om daar trefbal en voetbal te spelen. We hadden 60 kinderen onder onze hoede maar het is wel gelukt! Toch wel erg leuk!

Al deze cultuurverschillen, ik kan er wel om lachen, het is gewoon zo typisch! Dit zou in Nederland allemaal niet zo snel gebeuren.

Donderdag was een super leuke dag! Ik heb een Nederlandse les gegeven, class 6 kan nu Hoofd, schouders, knie en teen in het Nederlands. Ook hebben we weer een fotoshoot gehad wat elke keer weer een succes is. We hebben een tekenles gegeven. Een van mijn leerlingen heeft teacher Joke getekend. Heel lief allemaal.

Zaterdag tot en met maandag gaan we op safari! Naar Masai Mara. Het schijnt een van de mooiste parken te zijn om een safari te maken dus we hebben er allemaal veel zin in!

Hierbij de foto's: De foto's van Kibera zitten in een aparte map.

Kibera: https://onedrive.live.com/?cid=2FD8432B5DA97A5A&id=2FD8432B5DA97A5A%211131

De rest: https://onedrive.live.com/?cid=2FD8432B5DA97A5A&id=2FD8432B5DA97A5A%21981

Tut

  • 16 Mei 2014 - 11:59

    Lisanne:

    Wat een leuke foto's en video's allemaal! Vooral Joke aan het dansen ziet er erg leuk uit ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 09 April 2010
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 31642

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 19 Juni 2014

Kenia!

17 Juli 2010 - 30 Juni 2011

High School Year

Landen bezocht: