Laatste lesdag en goodbye party! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu Laatste lesdag en goodbye party! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu

Laatste lesdag en goodbye party!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

08 Juni 2014 | Kenia, Nairobi

Hey Allemaal!

Nog even een update voordat ik morgen naar Lamu vertrek.

De laatste 2 dagen op het Bella waren heel bijzonder! Donderdag was nog een normale lesdag, class 6 voor de laatste keer science gegeven. Het lesboek was begin deze week uit dus ze mochten ook vandaag kiezen welk onderwerp ze graag wouden bespreken. Ik was erg verbaasd over hun keuze, maar ze wouden graag meer weten over sexual education. De les van woensdag was nou niet echt een geweldige ervaring. Maar de kinderen hadden een totaal andere houding dan de dag ervoor. Ze stelden heel veel vragen, waren oprecht en erg leergierig. Ik kwam echt met een trots gevoel het lokaal uit na de les. Een leuke afsluiter van het lesgeven hier in Kenia!

Vrijdag zijn Mara, Esther, Alice en ik eerst naar de Junction geweest om inkopen te doen voor de laatste dag op het Bella. We hebben veel koekjes, snoep en allemaal verschillende soorten limonade gekocht. Dit vonden we erg speciaal, want de kinderen krijgen dit eigenlijk nooit. Toen we op school aankwamen werden overal dansjes, speeches en liedjes ingestudeerd. Echt heel leuk om te zien. Na de lunch was het dan zover. Het optreden voor ons kon beginnen. We zaten met de leraren aan een tafel en alle groepen kwamen een voor een aan beurt. Alle groepen hadden hun eigen liedje of dans ingestudeerd. De filmpjes daarvan staan in de link, aan het eind van het verslag. Zo kunnen jullie meegenieten met wat ik vrijdagmiddag heb gezien. Echt heel lief en bijzonder allemaal. Ook speeches van leraren en leerlingen waren erg leuk! Na het twee en half uur durende programma was het tijd voor limonade en koekjes. De kinderen glunderden allemaal! Daarna hebben we nog een hele fotoshoot gehad met de kinderen en heb leuke brieven gekregen van 4 van mijn leerlingen. Ik vond het allemaal erg lief en heel bijzonder!

Zaterdag was een rustig dagje. Esther en ik zijn naar de Toi market geweest, waar we al eens eerder waren geweest. We hebben cadeaus voor Lydia en Maya gekocht, het potje en de nieuwe kleren gaan we na Lamu aan hun geven. ’s Avonds zijn we met het gastgezin van Mara en Alice(Jacky, Vincent en hun kinderen) en met Mrs. Azenga, Lydia en Maya uit eten geweest bij het Shalom house. Erg leuke avond en heel gezellig! Het regende gisteravond nogal veel en dat betekent dat er veel termites(insecten) in de lucht zijn. In het Westen van het land, waar Mrs. Azenga vandaan komt is het normaal om deze insecten te eten. Dus ja hoor.. Ze at ze gewoon uit de lucht toen we thuis kwamen. Bah!

Zondag zijn Esther en ik ’s ochtends naar de kerk geweest, die hier vlakbij is, echt in de sloppenwijk dus. We wouden het zingen en het dansen toch nog een keer beleven! Dat hebben we zeker gedaan. Er waren niet zoveel mensen vanwege de slechte modderige en glibberige wegen maar het was wel echt leuk om te zien. Ze hebben de hele dienst in het Engels i.p.v. Kiswahili gegeven, speciaal voor ons. We werden echt als gasten behandeld. Het dansen en zingen is geweldig om te zien. Erg vrolijk! ’s Middags zijn we naar de Junction(winkelcentrum) geweest en hebben daar voor de laatste keer geluncht met Mara en Alice. Zij vliegen dinsdagavond naar Nederland. Erg gezellig, maar ook wel raar om afscheid te nemen. De tijd die we samen in Kenia hebben gehad was super! Toen Esther en ik weer op weg naar huis gingen nam Esther nog even een foto van de Junction. Blijkbaar mag dit niet want er kwam een bewaker aan en we moesten mee naar hun kantoortje. Ze zijn hier overal erg streng omdat ze bang zijn voor bomaanslagen. Maar in het kantoortje waren drie bewaker, bewakers hebben hier een enorm geweer aan hun lichaam hangen, wat de situatie wat ongemakkelijk maakte. Maar nadat alle drie bewakers de foto’s hadden bekeken gingen ze akkoord met alleen het verwijderen van de foto’s van de camera. Er werd nog wel even verteld dat ze ‘normaal’ gesproken de politie werd ingeschakeld. Gelukkig is er niks gebeurt en kunnen we het vertellen als een spannend verhaal. Maar die geweren hier, ik ben blij dat de politie in Nederland maar een klein pistool bij hun draagt.

Net alle spullen ingepakt voor Lamu. Morgen worden we als het goed is om 6 uur door de taxi opgehaald.. We vliegen morgen om kwart over 10 en landen om kwart over 12 in Lamu. We hebben tussendoor een stop in Malindi, ook een plaatsje aan de kust. Daar stappen meer passagiers in, net alsof het een bus is. We zijn benieuwd hoe de reis gaat en hoe Lamu is. Het schijnt er echt prachtig te zijn dus, kom maar op! 3 jaar geleden vlogen mem en ik op pinkstermaandag van Dallas naar Seattle, nu van Nairobi naar Lamu. Volgende week zondag vliegen we weer terug naar Nairobi, waar we nog drie dagen hebben en dan zit ook voor ons de tijd er in Kenia op. Maar eerst genieten in Lamu!

Hierbij de foto’s van de afgelopen dagen:

Hele dikke tut Joke

• 11 Juni 2014 - 19:10

Suzan En Wim Van Dijk:

Hallo Joke ,

We hebben je reis helemaal gevolgd en je ben weer een hele levens ervaring rijker.
    Toppie en petje af je doet het toch maar allemaal kun je trots op zijn.
    Wij gaan dit weekend op vakantie en voor dat wij thuis zijn ben jij alweer at home.
    We wensen je nog een mooie tijd toe en een hele goede vlucht naar huis.
    Veel liefs van Wim en Suzan.