Lamu! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu Lamu! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu

Lamu!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

17 Juni 2014 | Kenia, Nairobi

Hoi Allemaal!

De laatste blog vanuit Kenia, want morgenavond vliegen Esther en ik weer naar Nederland. Afgelopen week hebben we de weer doorgebracht in Lamu, echt een paradijs! We hebben een super week gehad!

Vorige week maandag stond de wekker om kwart over 5 omdat we om 6 uur opgehaald zouden worden door een taxi die ons naar t vliegveld bracht. Je raadt t al, de taxi was er niet om 6 uur.. Toen Lydia naar hem belde, lag de beste man nog in bed en zei hij dat hij te moe was om eruit te komen.. Ik heb toch echt wat geleerd hier in Kenia, want ik maak me er op zo’n moment niet meer druk over. Gelukkig zijn de meeste Kenianen wel vroeg wakken en kwam er om half 7 wel een taxi aanrijden. We vlogen pas om kwart over 10 maar het verkeer is op maandag ochtend een groot drama hier in Nairobi. Daarom deed deze taxi chauffeur er alles aan om ons op tijd op het vliegveld te brengen. We hebben echte ‘sluiproutes’ genomen. Er zijn namelijk een aantal wegen die net zijn aangelegd maar nog niet open zijn, alleen als je wat geld aan de bewakers geeft, mag je er wel op. Dit deed de taxi chauffeur dus en het was echt geniaal haha. We hadden onze privé weg terwijl de normale weg naar het vliegveld helemaal vast stond. We kwamen hierdoor ook op tijd aan. We zijn naar Lamu gevlogen met een klein vliegtuigje, waar ongeveer 35 personen in kunnen. De tussenstop hadden we in Malindi, waar mensen uit het vliegtuig stapten en anderen er weer in kwamen. Het kan allemaal hier! Na 2 uur kwamen we aan op Manda eiland, waar we door Dolphine opgewacht werden. Hij had een boot voor ons geregeld om naar Lamu eiland te gaan, waar we een kamer in een guesthouse hadden. De kamer had een douche, wel een koude, maar dat maakt met de hitte in Lamu niks uit, alleen maar lekker! Ook spoelde de wc goed door.. Ons perspectief van luxe is de afgelopen weken erg veel veranderd!

’s Middags zijn we naar Shela gelopen, ook een kustdorpje 3 km van Lamu town vandaan. Heerlijk uitwaaien op t strand. Het was een beetje bewolkt dus hebben niet gezwommen. Maar echt wat is het mooi in Lamu. In Nairobi is het ongeveer tussen de 20 en 25 graden overdag en ’s nachts ongeveer 15. In Lamu is dit 30 overdag en 25 graden ’s nachts. Wel even wat anders dus!

Dinsdag hebben we een stranddagje gehouden, het was namelijk wel mooi weer, we hadden ons eigen privéstrand, vanwege het laagseizoen. Het is nu namelijk regenseizoen, dus haken veel toeristen af. Dinsdag was het in ieder geval wel mooi weer, dus daar hebben we van geprofiteerd! In de stadjes zelf moeten we ons gepast kleden(schouders en knieën bedekken) omdat het een islamitisch eiland is. Op het strand is het gelukkig geen probleem om een bikini te dragen.

Woensdag hadden we om 9 uur met Dolphine afgesproken om te ontbijten in een tentje waar hij bijna elke dag ontbijt. Natuurlijk was dit een tentje voor de lokale bevolking dus hebben we Swahilifood gegeten. Veel zoete dingen en we hebben niet heel veel gegeten.. Daarna heeft hij ons een rondleiding door de stad gegeven. Het stadje is door UNESCO tot werelderfgoed verklaart. Dit omdat de oudheid van Lamu goed bewaard is gebleven. Er rijden geen auto’s in Lamu, alleen de ambulance en het hoofd van de politie. Omdat er verder geen auto’s zijn, bevinden zich ongeveer 6500 ezels op het eiland. We zijn daarna met de boot naar Shela gegaan en hebben even relaxed op het strand. Daarna zijn we met een gids en een paar toeristen op de boot naar Mana eiland gegaan. Daar hebben we jonge schildpadjes voor het eerst de zee in zien gaan. Echt heel mooi om te zien! Aan het eind van de middag hebben we met Dolphine en een vriend van hem ezel gereden. Dit moesten we natuurlijk gedaan hebben voordat we weer terug naar Nairobi gingen. We zijn naar een boerderijtje aan de andere kant van het eiland gereden en hebben daar de zonsondergang gezien en kokossap gedronken. Ik ben het rijden niet meer gewend en dus had ik ’s avonds en donderdag spierpijn!

Donderdag hadden we een boottocht gepland, we zouden namelijk gaan snorkelen om koraal en mooie vissen te kunnen zien. Na 2 uur varen kwamen we aan op de plek waar een koraalrif was. Door de regentijd was het water helaas te troebel en hebben we niets kunnen zien. We zijn het water wel in geweest, ik vond het wel een beetje eng, het waaide namelijk erg hard waardoor er veel golven waren op het midden van de oceaan. En natuurlijk is mijn orientatie slecht zonder bril, ik ben dus snel de boot weer ingeklommen. We zijn daarna naar Manda Toto gevaren, een onbewoond eiland. Daar hebben we op het strand gelegen en hebben de twee mannen die onze gidsen waren voor die dag ons eten klaargemaakt. Salade, japati en vers gevangen vis. Ook ik heb geprobeerd te vissen, maar natuurlijk heb ik hier geen geduld voor dus heb dit aan de mannen overgelaten. Die hadden binnen een kwartier, 10 vissen gevangen. Ze hadden een klein petroleum stel, maar dan op vuur bij zich waarmee ze onze vis hebben klaargemaakt. Lekker!

Vrijdag hebben we een rustdagje genomen, het is de hele dag wel wat bewolkt geweest maar dat was voor mijn verbrande huidje niet zo erg. De dag ervoor was het ook erg bewolkt en zelfs toen ben ik een beetje verbrand. Ik ben vrijdag begonnen aan een boek, wat ik erg lang niet gedaan heb, wat betekent dat ik wel heel relaxt moet zijn:P Door het hoge water konden we na 2 uur niet meer op het strand komen. Het verschil tussen hoog en laag water is echt enorm, vooral nu omdat het volle maan was. We konden zelfs niet meer het restaurantje bereiken waar we hebben geluncht, zonder door het water te lopen. Vrijdagavond hebben we natuurlijk het Nederlandse elftal zien winnen! Dit hebben Esther en ik gedaan in het enige cafe van Lamu. We waren de enige toeristen en alle andere gasten waren allemaal Kenianen. Doordat wij voor Nederland waren, was de rest van de kroeg ook voor Nederland. Ook zij waren even enthousiast als wij, bij elke goal. De sfeer die in het cafe hing en de winst van het Nederlandse elftal maakten de avond geweldig.

Zaterdag was het echt super warm weer en zijn we weer lekker naar het strand geweest. Lamu is echt een paradijs. Mensen zijn zo vriendelijk! Als ik in Nairobi van ons huis naar het Bella loop wordt er 10 keer naar mij geroepen: ‘Mzungu, mzungu, how are you?’ Wat zo nu en dan erg irritant is omdat dit gewoonte van mensen hier is geworden en ze het niet menen. Ook wordt het zeggen van deze zin, de kinderen op erg jonge leeftijd aangeleerd, zonder dat ze weten wat het betekent. In Lamu zegt iedereen heel vriendelijk ‘Jambo’, wat hallo betekent.

Zondag hebben we nog heel even genoten van het tropische klimaat van Lamu, heerlijk nog even van het strand en de zee genieten! Ik heb de afgelopen dagen goed gewerkt aan mijn bruine kleurtje! Mijn armen en mijn gezicht waren al erg bruin maar nu is de rest van het lichaam ook wat bijgetrokken. Daarna hebben we ons voor de laatste keer in Kenia gedoucht hebben. We hebben hier in Nairobi namelijk weer geen water. Maar die laatste dagen overleven we wel zonder, over 2 dagen staat er weer een warme douche in Langezwaag op mij te wachten. We zijn zondag aan het eind van de middag weer terug naar Nairobi gevlogen en hebben een super week in Lamu gehad!

Maandagochtend hoorden we het bericht dat in Mpeketoni zondagavond 50 mensen zijn neergeschoten door Al-Shabaab, een Somalische terreurorganisatie. Mpeketoni is ongeveer 10 km van Lamu town vandaan. Best wel schrikken. Ook zijn er maandagavond in de nabij gelegen dorpen weer 15 mensen, vooral mannen neergeschoten. Erg heftig allemaal. Het komt nu allemaal wel wat dichterbij. Ook was het gister in Nairobi erg onrustig. Er waren veel protesten en ook op de Ngong road(de hoofdweg) naar het winkelcentrum en het Bella zijn autobanden verbrand en werd er geprotesteerd.

Ik heb me in deze 8 weken nooit onveilig gevoeld in Kenia. Ik heb volop genoten, van elk moment, de makkelijke en moeilijke dingen. Maar nu zegt ook mijn verstand dat het tijd is om weer naar Nederland te gaan. Dit gevoel werd door mijn lichaam bevestigd, want maandag protesteerde ook mijn verteringsstelsel. Gelukkig voel ik me vandaag een stuk fitter en heb weer normaal kunnen eten en mijn koffers ingepakt.

Morgen gaan we nog een keer naar het Bella om afscheid van iedereen te nemen en ze allemaal nog een dikke knuffel te geven. Ik zal de lieve gezichtjes van de kinderen missen. Ook de drukke en levendige straten van de sloppenwijk. Het heeft iets en het is ‘normaal ‘ geworden. Morgen om 11 uur vertrekt ons vliegtuig naar Parijs waar we een overstap hebben en donderdag om kwart voor 9 komen we weer aan in Amsterdam. Terug naar de luxe wereld, ik ben benieuwd hoe het zal zijn en zal genieten van een warme douche en een wc die doorspoelt. Het land waar overal en altijd de elektriciteit het doet en waar iedereen beschikking heeft over een kraan met stromend drinkwater. Ik ben het gaan waarderen, maar weet ook dat ik zonder heel goed leven kan.

Kortom een super tijd en een super ervaring! Ik zou het voor geen goud willen missen!

Hierbij de foto’s van de afgelopen week:
https://onedrive.live.com/?cid=2FD8432B5DA97A5A&id=2FD8432B5DA97A5A%211349&v=3

Hele dikke tut en tot in Nederland!
Liefs Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 09 April 2010
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 31644

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 19 Juni 2014

Kenia!

17 Juli 2010 - 30 Juni 2011

High School Year

Landen bezocht: