Het lesgeven is begonnen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu Het lesgeven is begonnen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu

Het lesgeven is begonnen!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

11 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Weer een nieuw verhaal!

Dinsdag was niet alleen de eerste officiële lesdag maar ook de eerste dag dat we het hebben zien regenen in Nairobi. Nou wat we in Nederland een plensbui noemen kan hier echt uren doorgaan! Om 9 uur waren we op school en net op tijd om de ergste buien te ontwijken. Daarna is het tot 3 uur tekeer gegaan. Het schoolsysteem werkt wat anders dan in Nederland. Hier werkt de basisschool met hetzelfde systeem van de middelbare school. Als leraarzijnde geef je een of meerdere vakken en verander je van klas. Ik geef nu alleen science aan class 6. Ze zijn nu in het hoofdstuk dat gaat over voedsel en voedsel bewaren. Heel belangrijk hier! Ze gebruiken hier namelijk nog niet echt een koelkast. Terwijl het wel heel veel dagen boven de 25 graden is. Dus ze gebruiken hier nog veel het roken van vis en veel zout in het vlees om het te bewaren. Dinsdag avond hebben we met Lydia gesproken over het eten hier. We moeten hier namelijk allemaal wel erg aan wennen. Het is ander eten en er zitten hier meer en andere bacteriën in dan in ons Nederlandse voedsel. We hebben hier eigenlijk ook allemaal wel een beetje last van ons spijsverteringsstelsel. Diarree, poep, plassen zijn woorden die in veel gesprekken voorkomen. Lydia was verbaasd dat wij geen vlees eten wat niet uit de koelkast komt en dat je yoghurt moet bewaren in de koelkast. Dus ik dacht ik ga deze week de kinderen leren wat je krijgt als je voedsel niet op de goede manier bewaart.

Woensdag was er weer een volgende lesdag. Ik hoefde pas om half 12 les te geven dus we hoefden niet zo vroeg. Dit was wel lekker want was toch wel erg moe dinsdagavond. Alles wat je doet kost gewoon net wat meer energie dan in Nederland, door het eten, het weer en de andere gewoontes. We waren om half 11 op school en de lessen zijn zo leuk om naar te kijken. Ze hebben niet altijd genoeg boeken voor de kinderen dus de kinderen leren veelal klassikaal door het hardop te zeggen of te zingen. Ik kwam mijn klas ook binnenlopen, dan gaan alle kinderen staan en zeggen ze Goodmorning teacher! Vandaag gingen ze spontaan een welkomstlied zingen. Iets met science and we have to work hard and pay attention. Ik heb ze gezegd dat ik elke les wel op deze manier wil beginnen. Dus leer het liedje de komende weken vast wel! Heb wat meer op de Afrikaanse manier lesgegeven, dus wel 4 keer gevraagd: Why does food get spoilt? Zij moesten dan antwoorden: Because of the bacteria! Klassikaal en erg luid. Geweldig om te doen! Ik heb ook uitgelegd dat bacteriën het eten bederven en dat er een aantal voorzorgsmaatregelen. Ik had opdrachten van hen nagekeken en had als ze het antwoord goed hadden een krul gezet. Hier betekent een krul een fout antwoord dus ze waren blij toen ik ze vertelde dat alle krullen goede antwoorden betekenen. Esther en ik hebben elke dag Swahili lessen. De ene dag van Lydia, de andere van Jackie(gastmoeder van Mara en Alice). Erg leuk maar moeilijk! We weten nu wel Hoofd, schouders, knie en teen in het Swahili.

Hoofd= Kichawa, Schouders= mabega, knieen= magoti, teen= mgu
Oren= Maskio, ogen= majicho, neus= pua, mond=medomo

Donderdag hoefde ik pas om 2 uur les te geven. Heb ’s ochtends de was gedaan. Dat moet hier allemaal met de hand, koud water en goed schrobben! Het lukt wel maar denk dat ik de wasmachine wel weer waardeer als ik in Nederland ben. Hoe ze hier de witte shirtjes weer helemaal wit krijgen ben ik nog niet achter. ’s Ochtends hadden we weer Swahili les en daarna zelf lesgegeven. Was om kwart voor 3 alweer klaar. Toen ik terugkwam had ik voor het eerst het gevoel van: En nu? 1 uur lesgeven en een uur Swahili en dan is het alweer klaar. Ik kan niet zo goed tegen niets doen, ik moet iets nuttigs te doen hebben. Opzich is het dus wel goed dat ik hier ben, ik moet hier namelijk wat makkelijker en relaxter mee om kunnen gaan. Maar das moeilijk! Ik heb het al aardig geleerd hoor.. Maar soms..! Dus ik had bedacht om Maya(dochter van Lydia) van anderhalf op te halen, zodat ze in de tuin van het Shalom house kon spelen. Maya komt de deur eigenlijk niet uit en moet zich thuis vermaken met heel weinig speelgoed. Ze vond het geweldig dus dit gaan we vast vaker doen.

Vrijdag heb ik ’s ochtends de klas van Jackie geholpen. Dit is de kleuterklas. De kleuters konden alleen hoofd, schouders, knie en teen in het Engels. Dus ik mocht het hun in het Swahili leren. Nu zit het liedje er wel in. Daarna mijn eigen les gegeven. Geprobeerd de leerlingen wat aan het denken te zetten. Ze weten veel meer dan ze zelf denken maar ze zijn gewend dat alles in het boek staat. Als er dus een vraag in het boek staat en waar het antwoord niet precies van staat vermeld in het boek weten ze het niet meer. Dus ze aan het denken zetten vind ik wel een leuke uitdaging. Verder vind ik toch dat er weinig uitdaging in zit. Het lesgeven is maar een uurtje en heb het gevoel dat we er veel meer moeten uithalen. Volgende week hebben we nog een dansles en gaan we toch wat meer proberen activiteiten te organiseren. We willen volgende week echt starten met hygiëne lessen. Het initiatief moet echt van ons komen, wat soms wel eens moeilijk is. Bij alles wat we voorstellen zeggen ze dat het goed is, maar we krijgen geen begeleiding in hoe en wat. Dus volgende week hard aan de bak. Of naja hard… Hard werken op de Afrikaanse manier. Polle Polle dus!

Zaterdag was echt geweldig! Samen met Mara, Alice en Esther ben ik naar het Karen Blixen museum en een Giraffe Center geweest. Dit was de eerste keer dat we op eigen houtje Kenia zijn gaan ontdekken. De afgelopen weken hebben we elke keer wel iemand bij ons gehad. Zelfs in Kisumu hadden we een persoonlijke gids. Deze dag was voor ons daarom alleen al een leuke verandering. De matatu heeft ons afgezet in Karen en vanuit daar moesten we het museum zien te vinden. Karen is een voorstad van Nairobi waar vooral veel Britse mensen wonen. Veel villa’s en erg rustig vergeleken met Nairobi. Karen Blixen was een Deense vrouw die naar Afrika is gekomen en heeft een koffie plantage opgezet. Het museum is in haar oude woonhuis. Ook is hier de film Out of Afrika opgenomen. Ik heb de film zelf niet gezien maar ga ik binnenkort wel doen. Daarna zijn we naar het Giraffe Center gegaan waar we giraffen konden voeren en aaien. Heel leuk om te doen! Tegenover het Giraffe Center was een trail(natuurpad) waar we naar een ngong hills point of view hebben gelopen. Hier hadden we uitzicht over de Ngong Hills(wij noemen het bergen). Toen we dit hadden gedaan hadden we niet zoveel zin meer om weer terug naar de main road te lopen. Er kwamen toevallig net een paar motors aan en we mochten achterop. Heel vet! Alhoewel ik m zo nu en dan wel kneep. We hadden geen helm op.. Maar ach er zijn wel meer onveilige dingen in Kenia. Je kan niet alle risico’s uitsluiten. We vonden het allemaal een geweldige dag.

Hierbij de foto’s:

https://onedrive.live.com/?cid=2FD8432B5DA97A5A&id=2FD8432B5DA97A5A%21981

Ik doe mijn best, maar elke keer wordt het weer een lang verhaal. Ook voor mezelf vind ik het leuk om op te schrijven. Het is ook een soort dagboek voor mij. Vanmiddag gaan we naar Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika. Over deze sloppenwijk hebben we veel gesprokken, presentaties en workshops gehouden toen we nog in Nederland waren.

Dikke tut Joke

  • 11 Mei 2014 - 13:02

    Nicolette Hooijschuur:

    Hoi Joke,
    Je bent al lekker bezig, mooi! Laat ze maar goed weten wat bacteriën zijn, waar ze ziek van kunnen worden. Met Preventie bereik je veel. Tenslotte kunnen de ouders niet altijd een arts betalen als hun kinderen ziek zijn. onze zoon vertrekt donderdag naar Malawi, ben benieuwd.
    Groetjes uit het natte , koude Heerenveen.

  • 11 Mei 2014 - 13:34

    Lisanne:

    Mooie verhalen Joke. Superleuk om die kinderen les te geven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 09 April 2010
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 31668

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 19 Juni 2014

Kenia!

17 Juli 2010 - 30 Juni 2011

High School Year

Landen bezocht: