Polle Polle - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu Polle Polle - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu

Polle Polle

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

27 April 2014 | Kenia, Nairobi

Jambo! (betekent Hallo)

Het gaat hier nog steeds goed! Nog steeds geen school, maar wel allemaal andere leuke en nuttige dingen. Bedankt voor jullie lieve reacties! Erg leuk om te horen!

Vrijdag moesten Mara en Alice nog een simkaart halen dus hebben Esther en ik bij het Java cafe gezeten in het winkelcentrum. Heel relaxed! Daar hebben we later de hele middag gezeten. Praten en simkaarten aansluiten. Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan. Esther en ik vonden het toch moeilijk zonder spiegel… Dus heel verwend een spiegel gekocht, een hoeslaken en toiletontstopper. Dat is hard nodig want het blijft hier hangen.. We doen het wc papier al in een emmer naast de wc, maar het werkt nog niet helemaal. Zelfs niet met dat spul! s’Avonds aten we pas laat(half 9). Ik ging netjes naar de keuken om te vragen of ik kon helpen. Mrs. Azenga was aan het uitleggen wat ze aan het koken was, een soort spinazie. Maar ze ging het daarna ook nog frituren, anders was het zo bitter, daar gaan mijn vitaminen dacht ik. Opeens zag ik een kip op de keukenvloer. Ik heb het uitgegild. Die kip was blijkbaar ’s middags van het Bella Centre naar hier gebracht omdat het ziek is. Hij kon niet meer op zijn poten staan en lag dus een beetje op de grond te creperen. Heel sneu gezicht en onhygiënisch! Maar ik dacht vooral: Als die kip het niet overleefd, ligt ie over een paar dagen op mijn bordje. Misschien wordt ik wel gewoon tijdelijk en als het mij uitkomt vegetarisch!

Zaterdag zijn we naar een trouwerij geweest. De bruidegom was op een of andere manier familie. Het was de zoon van de man die we donderdag ook al hadden gezien bij de vergadering. We gingen natuurlijk weer met zijn 16en in een busje voor 11 personen. Wel veel kinderen dat scheelt. Noel, een van de kinderen van het gezin waar Mara en Alice verblijven moest na een kwartier rijden zo nodig plassen dat ie het maar in de bus deed.. Echt we hebben elkaar heel raar aangekeken! Maar gelukkig stonk het niet en reden we gewoon door. Toen we aankwamen was de trouwerij al begonnen(das Afrika, op tijd zijn, is minder belangrijk). Het was in een grote tuin bij een Universiteit. Super mooi aangekleed en er waren iets van 250 mensen. Het was niet heel traditioneel, het leek toch wel een beetje op het Westerse huwelijk. Maar wat kunnen ze goed dansen hier! Echt super vet! Ook tijdens de ceremonie werd er geklapt en gedanst. Daarna kon iedereen eten krijgen en in een tent zitten. Er werden lijntjes gespannen als bescherming voor de arenden die boven ons vlogen. Heel mooi gezicht, maar ze aasden op het lekkere eten! Daarna werd er veel gedanst. En Joke zou Joke niet zijn als ik niet even heb meegedaan. Samen met Mrs. Azenga, ze vond het geweldig! Alhoewel ik dat natuurlijk niet op die manier kan heb ik mijn best gedaan hoor! Mara heeft er een filmpje van gemaakt dus er is bewijs. Ik weet niet of ik het erop kan zetten maar ik doe mijn best.

Zondagochtend zijn we naar de Nairobi Chapel gegaan. Een enorm grote kerk in een tent, of eigenlijks heel veel tenten bij elkaar. Het was wel indrukkwekkend. Maar vond het wel heel Amerikaans. Er werden 12 mensen gedoopt, echt in een bak met water, kopje onder. Ik had verwacht dat er meer muziek zou zijn. Overal waar je loopt op straat hoor je namelijk muziek. Erg leuk! We hebben sinds vanochtend trouwens geen water meer uit de kraan. Dit komt omdat er zo nu en dan te weinig water is. Ze sluiten gewoon het systeem voor een hele wijk zodat de rijkere wijken gewoon nog water hebben. Maar we hopen dat het morgen weer uit de kraan komt..

De stroom wordt hier op een andere manier geregeld dan in Nederland. De huizen met elektriciteit hebben een kasje boven de deur hangen. Je koopt (net als met een prepaid sim kaart beltegoed) een bundel voor elektriciteit. Als deze bundel bijna op is, begint het systeem om de seconde te piepen. Een heel irritant geluid. Dit was ook vrijdagochtend het geval. Vrijdagavond was het nog steeds aan het piepen en zaterdag toen we op de trouwerij waren is de stoom dan ook echt uitgegaan. Toen heeft Lydia airtime gekocht, ingevoerd in het systeem en ’s avonds hadden we weer elektriciteit!

Het eten is niet heel erg voedzaam. Het eten is vooral om je maag te vullen en niet om vitaminen binnen te krijgen. Gisteravond voor het eerst Ugali gehad, het ziet eruit als rijst maar het smaakt echt naar niks. Het is heel droog en gemaakt van maïsmeel. Verder is het eten hier best wel vet, weinig groenten en niet zoveel vitamines. Veel aardappelen met bonen. Maar ik eet het allemaal wel op! Het went wel!
Mrs. Azenga is trouwens erg blij met mij. Ik heb haar genezen zegt ze.. Ze is al een jaar niet echt veel naar buiten geweest omdat ze pijn in haar onderrug had. Ik heb haar woensdag al een paar oefeningen gegeven en gister heeft ze de hele dag gedanst op de bruiloft. Ze heeft met veel mensen staan praten en een paar keer naar mij gewezen dat ik haar heb geholpen beter te worden. Voor een groot deel is het ook wel een mentaal probleem. Ze had gewoon een extra zetje nodig om weer te bewegen. Maar ik vind dit natuurlijk erg leuk! Ik kan niks meer fout doen in haar ogen.

Deze week gaan we proberen of we een dagje naar het Nairobi National Park kunnen. Dit is ongeveer 5 km ten zuiden van Nairobi en hier leven giraffen en ander dieren in het wild. Het schijnt erg mooi te zijn dus ik ben benieuwd. Verder gaan we alvast bezig op het Bella, om wat dingen op te knappen. Polle Polle, betekent rustig aan in Swahilli! Iedereen zegt het hier en iedereen neemt ook letterlijk de tijd voor alles.

De foto's zijn hier, maar volgens mij is niet alles geüpload, maar dat probeer ik vanavond nog een keer:

https://onedrive.live.com/?cid=2fd8432b5da97a5a#cid=2FD8432B5DA97A5A&id=2FD8432B5DA97A5A%21981

Hele dikke tut
Joke

  • 27 April 2014 - 16:47

    Joyce:

    Super om alles zo mee te beleven...(wat kan je toch mooi schrijven) het is net of ik er een beetje bij ben. Nog veel plezier daar en ik hoop snel weer nieuwe verhalen van je te lezen. Dikke knuffel van ons allemaal!

  • 27 April 2014 - 19:41

    Suzan Van Dijk:

    Hallo Joke,

    Sorry voor dit late berichtje we hadden je al eerder willen mailen maar het kwam er gewoon niet van.
    Je mem had het geld aan je gegeven en hoop dat je er iets nuttig mee kunt doen voor de arme kindertjes.
    Het zal wel even schrikken zijn een hele andere wereld dan bij ons dan besef je pas echt volgens mij ,hoe goed wij het in ons Nederland hebben en nog klagen bij ons de mensen.
    Wij hebben goede hygiene en altijd te eten en onderwijs.
    Het is mooi dat jullie met een aantal meisjes daar zijn kunnen jullie elkaar steunen wand er zal ook wel eens een moeilijk momentje zijn wat natuurlijk heel normaal is.
    Nu ik hoop je deze week nog een keer te mailen. Hou jullie daar haaks en tot horens.
    Groetjes van Wim en Suzan en een dikke tuut in het verre kenia

  • 01 Mei 2014 - 10:40

    Ietje V.d Wal:

    Hoi Joke,

    Ik heb je verhalen in 1 ruk gelezen wat beleef je weer veel, super! Hoe is het met de temperatuur, kun je het wat hebben? Je instelling heb je al snel bijgesteld, pluk de dag en zie wat de dag je brengt, goezo. We houden je in de gaten en beleef het intens maar dat doe je wel.
    Liefs van Yme, Rigt, Roelof en Ietje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 09 April 2010
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 31669

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 19 Juni 2014

Kenia!

17 Juli 2010 - 30 Juni 2011

High School Year

Landen bezocht: