Enjoying the Kenyan life - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu Enjoying the Kenyan life - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Joke Flapper - WaarBenJij.nu

Enjoying the Kenyan life

Door: Joke Flapper

Blijf op de hoogte en volg Joke

01 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Hoi,

Weer een nieuwe blog vanuit Nairobi.

Maandagochtend hadden we eerst nog geen water uit de kraan. Later op de ochtend werkte het weer, maar als je het niet hebt merk je pas hoe afhankelijk we daarvan zijn. De wc doorspoelen… We hadden wel wat water in tonnen bewaard maar toch te weinig. Dus we waren blij dat het water het weer deed. We zijn deze dag naar het Bella geweest. Het is ongeveer een kilometer bij ons vandaan. De school is gebouwd van golfplaten. Zo hebben ze 8 lokalen gebouwd. Een voor elke groep. Elk lokaal is even groot, de grootte van de groep niet. Class 8 heeft 16 leerlingen terwijl Class 2 wel 40 heeft. Ik ben echt benieuwd naar volgende week of alles echt past.

Er zijn twee kleine kantoortjes aanwezig en een staffroom. Verder wonen er twee leraren en enkele kinderen op het Bella Centre. Ze zijn nog twee huisjes(kamertjes) aan het bouwen maar zijn hier mee gestopt omdat er geen geld meer was. We hebben maandag aangegeven dat we hier graag een deel van ons geld aan willen geven zodat er twee leraren kunnen komen wonen op het Bella. De leraren verdienen ongeveer 30 euro per maand en als ze hun maandelijkse lasten niet meer kunnen betalen, kunnen de leraren het niet meer veroorloven om les te blijven geven en stoppen ze.

We hebben overlegd wat er precies nodig was om te doen deze dag maar ook gedurende ons project. We hebben posters gemaakt voor de kleuterklas met tekeningen/oefeningen die in hun boek staan vermeld. De papieren posters moesten eerst nog wel gekocht worden. Dus ben ik samen met Cleven(jongen op het Bella) naar een shop gegaan waar ze deze verkochten. De winkel zat in een van de straten van Dagoretti. Onderweg hebben we koeien op straat los zien rondlopen, geiten, schappen, kippen en eenden. Ik vond het wel indrukwekkend. Zo ver was ik nog niet de sloppenwijk in geweest. We hebben de posters opgehaald en ’s middags hebben we deze gekleurd.

We hebben hier geweldige discussies en conversaties met het gastgezin. Over polygamie, huwelijken, mannen, verschillende stammen. Mannen mogen namelijk wel vreemdgaan, dat wordt hier geaccepteerd. Een man moet gewoon van het leven kunnen genieten.. Ook het huwelijk van afgelopen weekend was een issue. Foute boel volgens het gezin. Het kan gewoon niet goed aflopen met die twee omdat de vrouw van een gevaarlijke stam is. Die stam staat bekend om dat ze hun man vermoorden en er vandoor gaan met het geld.

Dinsdag zijn we naar het centrum van Nairobi geweest. Samen met Mara, Alice, Esther en Lydia. Je kan overal met de Matatu(bus) heen dus zo ook naar het centrum. Het is toch wel 50 minuten rijden. In het centrum van Nairobi staan grote kantoorgebouwen en de overheidsgebouwen. Ik vond het centrum niet veel aan, het was er gewoon super druk! Overal auto’s, schreeuwende mensen en we moesten echt oppassen voor onze tassen. Mensen zitten snel aan je en we vallen natuurlijk wel op met onze blanke huidskleur. We hebben de tickets voor de bustrip naar Kisumu geregeld van aanstaande weekend en hebben ergens geluncht. Daarna zijn we naar het Kenyatta Conference Centre gegaan. We hadden een gids bij ons en zijn daarmee naar de 29e verdieping(het dak) gegaan. Het uitzicht was echt geweldig! We stonden dus op de helikopterlandingsbaan. De gids heeft ons over Nairobi en het uitzicht verteld. We konden zelfs de Kilimanjaro(Tanzania) zien liggen. Echt heel vet! Toen we weer thuis kwamen bleek de stroom er helaas af te zijn en heel Nairobi en omstreken had geen stroom(ongeveer 5 miljoen mensen). Het wordt hier om 7 uur donker dus het was echt donker op straat en alle huizen. Gelukkig deed rond half 9 de elektriciteit het weer en konden we weer het licht in onze kamer aan doen.

Woensdag hebben we ’s ochtends hebben we de kleren die Esther had ingezameld naar het Bella Centre gebracht. Alle drie hadden we ongeveer 15 kilo aan kleren bij ons. ’s Middags zijn we naar de Toi market geweest, een grote markt met kleding en een deel van de markt is met groenten en fruit. Wel super om te zien, maar echt zo vies! De kippen lopen tussen het eten, overal ligt afval op de grond en veel vliegjes. Ik heb een paar foto’s gemaakt.

Vandaag hebben we een chill dagje, we zitten nu bij het Shalom house(gastenverblijf). Beetje voorbereiden voor morgen. Morgen gaan we naar Kisumu. We gaan om half 8 met de taxi naar het centrum van Nairobi en vanuit daar gaan we met een touringbus naar Kisumu(7uur!) bij het Victoriameer. Hier hebben we zaterdag een boottocht op het meer en een rondleiding door de stad. Ik heb er zin in!

De foto’s:
//onedrive.live.com/?cid=2fd8432b5da97a5a#cid=2FD8432B5DA97A5A&id=2FD8432B5DA97A5A%21981

Sorry voor de lange blogs, maar er is zoveel dat ik wil vertellen en het is wel een goede manier om alle indrukken op papier te zetten.

Dikke tut Joke

• 03 Mei 2014 - 15:47

Nena :

Wat super om dit allemaal te lezen Joke, blijf doorgaan met de lange blogs, zo krijgen wij het gevoel dat we toch een beetje bij je zijn.
    Geniet ervan.

Liefs Nena

• 05 Mei 2014 - 18:23

Esther Pot:

Heej Joke,

Leuk om bij te houden wat je daar allemaal meemaakt. Echt sommige dingen lees ik echt met verbazing. Maar 30 euro in de maand, daar kan je hier echt niet van rondkomen haha, echt andere cultuur.
    Veel succes verder nog en lekker genieten!

Groetjes Esther